پیشگیری از افتاب سوختگی

نور خورشید از اجزای مختلفی تشکیل شده که قسمت نامریی آن شامل نور مادون قرمز و ماورای بنفش است. نور ماورای بنفش خورشید قادر است موجب قرمزی و التهاب پوست شود و در صورت ادامه تماس موجب سوختگی شدید به شکل قرمزی، تورم شدید و تاول می شود که در این صورت پوست کاملا حساس و دردناک است و حتی تحمل تماس ملایم لباس را هم ندارد. بروز آفتاب سوختگی در مناطق باز بدن شایع تر است ولی در قسمت های پوشیده بدن که پوشش نازک دارند هم می تواند بروز کند. در موارد شدید آفتاب سوختگی علاوه بر ضایعات پوستی علایم عمومی نظیر سردرد، تهوع، استفراغ و تب و لرز مشاهده می شود. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی لازم است که موارد زیر رعایت شود:   

استفاده از کرم ضدآفتاب مناسب با عیار حفاظتی ۵۰ به بالا (۵۰ SPF)

انتخاب کرم ضدآفتاب متناسب با جنس پوست (کرم های مخصوص پوست های چرب و معمولی)

مصرف کرم ضدآفتاب در طی مدت زمانی که در معرض تابش خورشید هستید باید هر ۲ تا ۳ ساعت تکرار شود و به تمامی مناطق باز بدن مالیده شود (صورت، گردن، دست، لاله گوش ها)

تعریق و شستشوی صورت موجب پاک شدن ضدآفتاب می شود لذا مجددا باید کرم را در موضع قبلی مالید ولی انواع مقاوم به شستشو دیرتر و کمتر با تعریق پاک می شوند ولی ممکن است به خاطر دوام طولانی تر مانع از رسیدن آب وضو به پوست شوند لذا معمولا هنگام وضو، شستن این ضدآفتاب ها با صابون لازم است.

چون ضدآفتاب روی پلک ها نباید مالیده شوند (مگر انواع مخصوص دور چشم) لذا لازم است که از عینک های مناسب که مانع عبور نور ماورای بنفش می شوند استفاده شود.

توجه داشته باشید که ضدآفتاب ها عملکرد صد درصد ندارند و تا حدودی شدت تابش نور خورشید و آثار زیان بار آن را بر پوست کم می کنند لذا باید از لوازم جانبی نظیر کلاه، چتر آفتابی و پوشش مناسب نیز استفاده شود.

در صورت امکان از تردد در ساعت های میانی روز به خصوص پیاده روی پرهیز نمایید و پس از طی مسافت با وسایط نقلیه هر چه سریع تر در سایه قرار بگیرید.

عرق سوز

ساییده شدن دو سطح پوست در چین های بدن موجب قرمزی و التهاب می شود که این حالت به دنبال تعریق و مرطوب شدن پوست تشدید می شود، چون قرمز شدن پوست و سوزش و خارش اغلب به دنبال تعریق است، این بیماری به اسم عرق سوز مشهور است.

عرق سوز شدن بیشتر در ناحیه کشاله ها و چین باسن دیده می شود ولی زیر بغل، زیر پستان، اطراف گردن و همچنین به ندرت جلوی آرنج و پشت زانوها هم مشاهده می شود. در ایام حج به علت پیاده روی، فعالیت بدنی و گرمای هوا افزایش تعریق داریم و ساییده شدن پوست به پوست در ناحیه چین ها و ساییده شدن لباس به پوست موجب التهاب ناحیه مذکور می شود. این مشکل در افراد چاق بیشتر بروز می کند و به طور شایع تکرار می شود. برای پیشگیری از عرق سوز رعایت نکات بهداشتی زیر توصیه می شود:

استحمام مرتب و منظم که از باقی ماندن عرق خشک شده روی پوست جلوگیری می کند و مانع از تحریک بیشتر پوست می شود.

هنگام استحمام شستشوی ملایم چین های بدن با آب و صابون کافی است.

لباس زیر نباید تنگ باشد و جنس پارچه آن باید از جنس نخی باشد. پارچه های با الیاف مصنوعی موجب افزایش تعریق می شوند و لباس های تنگ موجب افزایش میزان ساییده شدن پوست و عرق سوز می شوند.

حتی المقدور لباس زیر از نوع شلوارک و پاچه دار باشد و لبه های پاچه آن کش نداشته باشد.

افراد چاق و آنها که زیاد دچار عرق سوز می شوند با استفاده از پودر تالک و یا پودر بچه می توانند تا حدود زیادی جلوی عرق سوز را بگیرند. با زدن این پودرها قبل از فعالیت بدنی و پیاده روی مقدار زیادی از رطوبت عرق جذب می شود و جلوی ساییده شدن پوست گرفته می شود بنابراین احتمال بروز عرق سوز کمتر می شود.

توصیه می شود از پیاده روی و فعالیت های بدنی غیرضروری پرهیز شود و در ساعات اوج گرما به خصوص برای مسافت های طولانی از وسایط نقلیه استفاده شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد